Pázmány Alumni: interjú Veres Ádámmal, a BTK egykori hallgatójával
Egy filmes pályafutásának első lépései

dsc00893_2.jpgVeres Ádám a Bölcsészet- és Társadalomtudományi Karon végzett kommunikáció szakon. Ő maga sem gondolta volna, hogy a filmezésben fogja megtalálni hivatását, de az Egyetemes filmtörténet kurzusok megtették hatásukat, és végül a videózás irányába indult el. Azóta elkészítette élete első dokumentumfilmjét Isten a rácsok mögött címmel. Nagy öröm és kihívás volt ez a munka számára, és azóta is azért dolgozik, hogy hasonlóan színes és kreatív feladatok kötődjenek a nevéhez.

Mikor kezdte el szakmailag érdekelni a filmkészítés?

Az egyetem előtt nem gondoltam volna, hogy mozgóképpel szeretnék foglalkozni. Mindig is szerettem a filmeket, de professzionálisan nem érdekelt a dolog, túl nagy filmes műveltségem sem volt. Aztán felvettem az Egyetemes filmtörténet 1-2. kurzusokat, ekkor még nem is szakosodtam. Itt ébredtem rá, hogy a film, mennyivel több és gazdagabb, mint én azt addig gondoltam. Valamikor ekkor kezdődött.

Milyen szakon végzett a Pázmányon? Miért a Pázmányra jelentkezett?

Kommunikáció szakon végeztem. Azért a Pázmányra jelentkeztem, mert amikor a gimnáziumban végzős voltam, eljött a nyílt napra két nálunk végzett fiú, akik akkor elsősök voltak a Pázmányon a bölcsészkaron, és ők beszéltek az egyetemről. Nagyon pozitív képet festettek le a karról, az egyetemi életről.

Milyen emlékezetes élményeket tudna felidézni a pázmányos évekből?

Számos jó emlékem van abból az időszakból. Kezdve a gólyatáborral, és a megmaradt barátságok is sokat jelentenek. Nehezen tudnék egyet kiemelni.

Melyik tanárt, vagy egyetemen szerzett impulzust emelné ki, ami segített Önnek szakmailag?

Mivel a média, azon belül is a televízió és a film kezdett el érdekelni, Dér András és Horváth Z. Gergely tanár urak voltak rám nagy hatással.

Segítségére tudott lenni karrierjében az egyetemen szerzett ismeretanyag és a kiépült kapcsolatháló?

Az ismeretanyag mindenképpen, de olykor a kapcsolatok is. A Pázmányon a kommunikáció képzés, azon belül is a film és videó tanulmányok bölcsészkarhoz képest jó gyakorlati képzést adnak. Ez önmagában még nem elég, gyakorolni kell, elmélyíteni az ismereteket. A lényeg, hogy az ember komolyan vegye.

Ön hogyan tudta magát fejleszteni a filmesként?

Még hallgató koromban, de utána is, sok projektben vállaltam segítséget, akár kis feladatokban, például mikrofont tartottam egy vizsgafilm forgatásán. Ilyenkor és a csapatmunkák során mindig tanultam valami hasznosat. Az egyetemen a digitális vágás képzés is sokat segített. Jó alapot adott, de nem ott tanultam meg igazán vágni. Segített elindulni, aztán rengeteget kellett gyakorolnom még.

Hogyan indult pályája az egyetem elvégzését követően?

A Keresztény Életnél kezdtem dolgozni, videóanyagokat, különböző műsorokat és sorozatokat készítettem a honlapjukra.

Melyek azok a sikerei, amelyekre a legbüszkébb?

Filmesként olyan szempontból amatőr vagyok, hogy nem vettem részt soha sem SZFE-s, (Színház- és Filmművészeti Egyetem) sem más hasonló filmes képzésen, és még rengeteget kell tanulnom. De sikerült elkészítenünk egy 50 perces televíziós dokumentumfilmet a Média mecenatúra támogatásával, Isten a rácsok mögött címmel. Eddig ez volt a legnagyobb szabású és legprofesszionálisabb munkám, ezért erre vagyok a legbüszkébb.

Miről szól az Isten a rácsok mögött című első dokumentumfilmje? Hogy merült fel ez a téma?

Az Isten a rácsok mögött a magyarországi börtöncursilloról szól. A cursillo egy spanyol eredetű, eredetileg katolikus, de mára egyre inkább ökumenikus, keresztény lelkiségi mozgalom, amelynek van egy börtönökben alkalmazott ága. Külföldön évtizedek óta szép eredményeket ért el többek között a frissen szabadultak visszaesésének csökkentésében. Itthon a kétezer-tízes évek közepén indult el. A dokumentumfilmmel erre a mozgalomra akartuk felhívni a figyelmet. A film ötlete előtt bő egy évvel indult Magyarországon a börtöncursillo, és ők kérték meg a Keresztény Életet, hogy készítsünk nekik néhány tanúságtétel-videót az első megtartott curssillok után. Így kerültünk kapcsolatba a témával, aztán felmerült az ötlet, hogy készíthetnénk erről egy filmet. Pályáztunk az NMHH Média Mecenatúra programjába, és nyertünk.

Milyen tervei vannak a jövőre nézve?

Remélem, hogy sikerül a mozgóképkészítés közelében maradnom, de ezért tennem is kell. Nagyon szeretnék még dokumentumfilmet készíteni.

Mit szeret legjobban a szakmájában?

Szeretem, hogy sokszínű, soha nem tudni előre, hogy milyen feladatok várnak rám. Mindemellett kreatív és színes.

Mit üzenne a jelenlegi pázmányos hallgatóknak, akiket szintén érdekel a filmkészítés?

Hogy szeressék a filmezést, és ha szeretik, ne engedjék el.

Az Isten a rácsok mögött dokumentumfilm ezen a linken megtekinthető.

Iskolák

Petőfi Sándor Gimnázium, Gépészeti Szakközépiskola és Kollégium francia kéttannyelvű tagozata
Pázmány Péter katolikus Egyetem Bölcsészettudományi Kar, kommunikációs szak

Szakmai pálya

Keresztény Élet – videó és filmkészítés
Magyar Katolikus Rádió – Archívum és tartalommenedzser

Hobbi

Olvasás, természetjárás, videókészítés, filmnézés

 Készítette: PPKE Kommunikáció/Ádám Eszter
Fotó: Veres Ádám

Pázmány Péter Katolikus Egyetem

süti beállítások módosítása