Beszélgetés Oross Katával, a campusfejlesztéssel kapcsolatos hallgatói kutatás nyertesével

img_9586.jpg

A Pázmány Budapest Campus fejlesztésével kapcsolatos hallgatói kutatásunk nagy sikerrel zárult, kitöltői között kisorsoltunk egy szerencsés nyertest, Oross Katát, akit egy csúcskategóriás okostelefonnal ajándékoztunk meg. Kata a Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar harmadéves olasz - angol tanár szakos hallgatója, nagy örömmel fogadta a nyereményt. Szerettük volna kicsit jobban megismerni, ezért a díjkiosztó alkalmával időt szakítottunk egy rövid beszélgetésre.

Győrből származol, a Czuczor Gergely Bencés Gimnáziumba jártál. Miért a Pázmányt választottad, milyen tervekkel érkeztél az Egyetemre?

Az olasz tanáraim – a magántanárom és a gimnáziumi tanárom is – jó szívvel ajánlották, véleményük szerint itt a legjobb az olasz szak az országban, az angol is erős, csak jókat hallottam róla. A középiskolai angol tanárom, Scholtz Kinga személyisége és munkája annyira inspiráló volt számomra, hogy még most is Ő a tanári példaképem. A gimnáziumban ezt a két nyelvet tanultam, nagyon szerettem, láttam benne lehetőséget, hogy ezekkel tanuljak tovább.  Az olasz kultúra nagyon közel áll hozzám, de nem tudok különbséget tenni, hogy melyik nyelvet szeretem jobban.

Miért szereted a Pázmányt?

A saját szakomon kevesen vagyunk, így könnyen kialakulnak a kis közösségek, a tanáraink is jobban oda tudnak figyelni a hallgatókra. Főleg az Olasz Tanszéken tapasztaltam ezt, mindenki kiemelt figyelmet kap, ez egyrészt a már említett alacsony létszámra vezethető vissza, másrészt viszont az oktatók hozzáállását is tükrözi. Igaz, hogy kevesebb felé oszlik a figyelem, de sokkal több energiát áldoznak ránk, mint az átlag.

img_9576_1.jpg

Van olyan tanár vagy óra, ami különösen kedves számodra?

Nagyon sok, az olasz tanárok közül szinte mindenki. Domokos György tanár úr az első óránktól kezdve az egyik legfontosabb oktatóm. Kezdetben még volt egy szaktársam, viszont félév közben abbahagyta az egyetemet, így a Tanár Úr óráin két egymást követő félévben is egyedül vettem részt. Nagyon becsülöm, hogy mindig nagyon támogató és barátságos, de következetes és szigorú is, nem kertel, őszinte visszajelzést kapok a feladataimmal kapcsolatban.

Az angolos tanárok közül Mongyi Norbert tanár úr és Sárdi Csilla tanárnő órái állnak legközelebb hozzám, mindig olyan emberiek és közvetlenek, sokat nevetünk, emellett pedig kiváló szakemberek, nagyon jó mintát adnak nekünk. Mindkét szakon sok a jó pedagógus, az oktatás színvonalán felül ez is rengeteget számít, pláne a tanárképzésben.

A középiskolai évek alatt a tanulás mellett több dologgal is foglalkoztál, jelentős szerepet töltött be az életedben a fuvola, a néptánc, a lovaglás és a sok utazás is. Mire jut időd az egyetem mellett?

A piliscsabai Gesztenyevirág Néptánccsoport tagja voltam, nagyon szerettem, de sajnos nem volt időm a próbákra az egyetemi feladataim és a Zeneakadémián végzett munkám miatt.

Fuvolázni kilenc évig jártam Marosné Kovács Tündéhez (Jeney-díjas, Arany katedra-díjas, Artisjus-díjas fuvolatanár a győri Richter János Zeneművészeti Szakgimnázium, Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Kollégiumban), sok fellépésünk volt és versenyeztünk is. A gimnázium alatt szintén idő híján hagytam abba, de több társammal máig visszajárunk Tünde néniék koncertjeire fellépőként, évente kétszer biztosan.  

A nagypapámnak van egy lova Győrben, amikor otthon vagyok – az online oktatás miatt ez most gyakran előfordult –, amikor csak tudok, hozzájuk megyek. Sajnos erre is egyre kevesebb idő jut, de ha ki kell ürítenem a fejem, ez jelent teljes kikapcsolódást, leginkább terepre megyünk.

A pandémia alatt nagyon sokat kirándultunk, családi kötődés miatt főleg a Balaton-felvidéken. Megmásztuk a tanúhegyeket, bejártuk a Káli-medencét, a parton is sokat pihentünk. Csodálatos hely, a lehető legtöbb időt töltöttük a szabadban, amennyire az egyetemi elfoglaltságaink engedték.

Van olyan belföldi vagy külföldi úti cél, amit nagyon szeretnétek megismerni?

Sok van, külföldi több, mert Magyarországon a családomnak köszönhetően nagyon sok helyen voltam már, többnyire belföldre mentünk nyaralni. Maradtak még eddig ismeretlen pontok, de az ország nagyobb részét bejártam. Minél több helyen fordulok meg, annál több felfedezésére vágyom, itthon és külföldön is, ráadásul mindenhova visszamennék, így az új úti célok versengenek a régiekkel. Franciaország és Olaszország például örökre újra és újra vágyott vidék marad.

Miért tartottad fontosnak, hogy kitöltsd a Pázmány Budapest Campus fejlesztésével kapcsolatos hallgatói kérdőívet?

Nagyon örültem neki, hogy a hallgatók véleményét is kikérik arról, milyen campusunk legyen, az egész folyamatról és végeredményről is megkérdeztek minket. Úgy gondoltam, ki kell használnom a lehetőséget, fontos, hogy párbeszédet kezdenek velünk a témában. Az ügy kapcsán sok ötlet merült fel bennem, és úgy hiszem, a hallgatótársaimban is. Sokan kitöltötték a kutatást, beszédtéma lett, pozitív volt a fogadtatás. A nyeremény esélye nélkül is kitöltöttem volna, mert fontosnak tartom a visszajelzést, persze a telefon sem elhanyagolható, pláne, hogy én nyertem meg! :)

Milyen az ideális egyetem? Mik számodra az elsődleges szempontok?

Az egyik legfontosabb, hogy olyan közösségi terek épüljenek, ahol kényelmesen leülve beszélgethetünk, időt tölthetünk, programokon vehetünk részt vagy pihenhetünk órák között vagy után. A jelenleg használt, széttagolt épületekben nincs erre lehetőségünk, odakerülésünkkor a Z épületben szinte idegennek éreztük magunkat emiatt. Nincs idő és lehetőség a közösségépítésre az egyetemen belül, még leülni sem lehet sehová. A másik fő szempont a kollégium, hiszen a Pázmány nem csak a budapestieket célozza meg, az albérlet pedig rendkívül drága a fővárosban. Épp most keresek kollégiumi helyet, leginkább anyagi megfontolásból, de a közösség miatt nagyon vágyom egy jó lehetőségre. A piliscsabai Iosephinum kollégium nagyon élhető, szép és kényelmes volt, hasonlót keresnék most is. Remélem, hogy a fejlesztés során ezekre a problémákra jó és praktikus megoldások születnek majd!

Az eddigi technikai feltételekkel talán kevesebb gondunk akadt, az okostáblák elengedhetetlenek lennének az új épületben, a termekben pedig a kényelmes, átlátható elrendezés lenne fontos.

Az online oktatási felület kezelhetősége okozott számomra nehézségeket, de ennek használatában is nagy segítségemre lesz a nyeremény készülék. :)

img_9601_1.JPG

Miért ajánlanád a Pázmányt a nyelvszakokra készülőknek?

Nagyon fontosak a kis közösségek, más egyetemeken vagy nagy szakokon sokkal nehezebben alakul ki ez a hangulat, ahogy hallottam. A felső és az alsó évfolyamok hallgatói is nagyon segítőkészek, a tanáraink lelkiismeretesek, emberségesek, szeretnek minket és a munkájukat is. Egy jó példa a rugalmasságukra: többször előfordult már, hogyha egyikünknek óraütközés miatt nem felelt meg egy óra időpontja, akkor más időpontot egyeztettünk  amennyiben ez lehetséges volt , hogy senki ne maradjon le. Emberként kezelnek minket, nekik is fontos a fejlődésünk, amihez minden segítséget megadnak.

Mik a terveid?

Egy év múlva következik a rövid tanári gyakorlat. Nagyon sok tervem van, az Erasmus is szerepel közöttük, legfőképp az olasz tudásom fejlesztése miatt. A pandémia miatt most nem pályáztam meg, de nem szeretném kihagyni a lehetőséget, a tanulmányaimon felül esetleg még egy nyarat au pairként is eltöltenék kint, még a hosszú gyakorlat előtt. Célom az angolt is tökéletesíteni, de nem feltétlenül angol nyelvterületen, tervezem, hogy Franciaországba megyek. Még az is lehet, hogy halasztok, kevésbé fontos, hogy időben végezzek, inkább annyi tudásra és tapasztalatra szeretnék szert tenni a tanulmányaim során, amennyire csak lehet, és utána vágnék bele az életbe.

Készítette: PPKE Kommunikáció/Horváth Lenke
Fotó: PPKE Kommunikáció

Pázmány Péter Katolikus Egyetem

süti beállítások módosítása