Az elkövetkezendő hetekben önálló cikksorozat keretében mutatjuk be, hogy mely oktatóinkat emelték képzeletbeli pajzsukra hallgatóink, kikről gondolják azt, hogy a járványidőszak idején az online oktatás igazi mestereivé váltak? Egy nemrégiben közzétett felhívásban példaképeket kerestünk, amelyre számos hallgatói ajánlás érkezett. A cikksorozatban ezen ajánlásokban szereplő oktatók szerepelnek majd egy-egy interjú erejéig, őszintén vallva oktatói elhivatottságukról, saját motivációikról, a járvány idején megtett útról és annak tanulságairól. Fogadjátok szeretettel Őket!
Mióta tanít a Pázmányon? A tapasztalatai alapján milyen képességekkel kell rendelkeznie egy XXI. századi oktatónak?
Pontosan tíz éve tanítok a Pázmányon. Szerintem a hallgatókat izgalmas kihívás lekötni, és csak akkor sikerülhet, ha valóban alkalmazkodunk az elvárásaikhoz: érdekesen, színesen, gyakorlati példákkal adjuk elő a bonyolult jogi kérdéseket. Előszeretettel használok például fényképeket a PP diákon, mert az mindenkinek felkelti a figyelmét. Összességében akkor lehetsz szerintem ma sikeres előadó, ha érdekes, szórakoztató vagy, de legalább törekszel erre. Na és igyekezz beleadni az egyéniségedet is.
A pandémia számos kihívást állított az egyetemi közeg elé. Egyik pillanatról a másikra kellett új felületeket megtanulni mind a tanároknak, mind a hallgatóknak. Hogyan lehet adaptálódni egy ilyen helyzethez?
Csapatmunkával, tudatosan kell alakítani az eseményeket, és ezt kiszámíthatóan érdemes tenni, jól kommunikálva a hallgatókkal. Az első sokkból felébredve hosszú beszélgetéseket folytattunk a tanszék hat oktatójával, és együtt határoztuk el a közös stratégiát. Rögtön elindítottuk például az „Éjjel-nappal Munkajog” zárt Facebook-csoportot, amelynek ma már 1000 feletti tagsága van. Nagy örömünkre ugyanis az előző évfolyam nagy része is tagunk maradt, követi, mit találtak már ki megint ezek a munkajogászok.
A Facebook-csoport azért nagy találat volt, mert szinte minden hallgatónk alapból aktív itt, és így mindenkit azonnal elérünk minden információval. Igyekszünk is élni ezzel a lehetőséggel, lehetőleg minél szórakoztatóbb formában, például videókkal, kidolgozott jogesetekkel, mémekkel, online kvízekkel.
A jogtudomány elsajátításának alapja a személyes jelenlét és tapasztalás. Miképp lehet átültetni az online térbe a jogrendszer összetettségét, fogalmait?
Egész másként kell dolgoznunk persze, mint élőben. De a korlátai ellenére az online tér rengeteg lehetőséget is ad, például: nézd meg a videónkat, szavazz az online kezed felemelésével, lásd a chatben a jogesetet, a Facebook-csoportban eléred a megoldókulcsot, a panaszodat küldd a munkajogvizsga@gmail.com e-mail címre. A vizualizáció sokat segít az oktatásban, és ez a személyes jelenlét esetén sokkal korlátozottabb.
Az online működést arra is felhasználtuk, hogy határozottan elmozduljunk a jogeset alapú oktatás és vizsgáztatás felé. Ez pozitív változás volt szerintünk, mert kiválóan használható, gyakorlati tudást ad. Mostani hallgatóink a munkajoggal legközelebb már a gyakorlatban találkoznak, ezek után viszont nem fognak megijedni egy jogi probléma megoldásától.
Milyen visszajelzések érkeztek a hallgatók felől? Ők hogyan élték meg ezt a közel másfél évet? Mennyire lehetett fenntartani a kommunikáció személyességét az órák során?
Online kérdőívekkel kérdeztük a Facebookon a hallgatók véleményét, javaslatait az oktatással és a vizsgáztatással kapcsolatosan, minden félév végén. A beérkező javaslatok nagy részét beépítettük később az oktatásba és a vizsgáztatásba is. A hallgatói vélemények két részre bonthatók: az oktatásunkkal kapcsolatban nagyon sok elégedett véleményt, dicséretet kaptunk, míg a kemény vizsgáztatásunkat természetesen nagyon sok kritika érte. Igyekeztünk az utóbbiakat komolyan venni, tanulni belőlük, és a hibákon változtatni.
Az első online félévben nagyon aktív volt még mindenki. Ez az aktivitás az online világ második évében folyamatosan csökkent, és a végére időnként passzivitásba kezdett átcsapni. Ideje már, hogy újra találkozzunk!
Mi volt a legnehezebb és/vagy legkönnyebb pontja az elmúlt időszaknak?
Nehéz volt megélni a hallgatói aktivitás lanyhulását, majd az apátiát az idei második félévben.
Mi motiválta a napi munkában? Illetve hogyan tudta a hallgatók motivációját fenntartani? Volt erre valami praktikája, rutinja?
Az egész munkajogász csapatban felszabadultak a kreatív energiák. Rengeteg ötletünk volt, és azok közül nagyon sokat meg is valósítottunk. Nekem futás közben jöttek leginkább az ötletek, aztán a többiek sokat szerettek, jó néhányat meg leszavaztak ezek közül. Így működik egy igazi csapat.
Halmos Szilvi például kitalálta a „Spinning” elnevezésű interaktív szemináriumot, amely hatalmas siker, és „sorozat” lett. Molnár Bence ötlete volt a két oktatós, úgynevezett Duplo szeminárium, ahol az oktatók is vitatkoznak, beszélgetnek egymással a jogesetekről. Ezek valóban újszerű oktatási formák voltak. Kártyás Gáborral nagyon élveztük a rövid videók készítését, amelybe bekapcsolódtak a gyerekeink és még a kutyám, Süti is. Ők is nagyon élvezték (Süti is). Szóval igyekeztünk örömmel, lelkesedéssel, kreatívan űzni és élvezni ezt az új műfajt.
Összességében hogyan látja ezt az elmúlt időszakot? Elsajátított valami újat a pályájáról, önmagáról vagy esetleg a hallgatókról?
Folyamatosan fejlődnünk kellett: főleg a számítástechnikában, de abban is, hogyan lehet online lekötni sok embert, hosszabb ideig. Ez persze rengeteg szervezést igényelt, napi 100 feletti az e-mail forgalmam.
Közben az egész évfolyamot beengedtem (online persze) a nappalimba, ez is új tapasztalat volt, ami talán közelebb hozta a pázmányos közösséget.
Van valami olyan kedves történet, amely jó emlék marad mind Önnek, mind a hallgatóknak?
Videót készítettem lányaimmal a munkáltatói kárfelelősségről az erdőben. Azt kellett válaszolniuk a kérdésemre („Milyen a munkáltató kárfelelőssége?”), hogy: „Objektív”. Na, ezt kábé hatodjára sikerült felvennünk, mindig nevetésbe fulladt a dolog. De az is felejthetetlen pillanat volt, amikor Kártyás Gábor bográcsban megfőzte az Mt.-t, hogy elkészítse a tökéletes jogesetmegoldást (sic). Az eredmény megnézhető a Facebook-csoportban.
Készítette: PPKE Kommunikáció/Hevér Kinga Szilvia
Fotó: Gyulavári Tamás