Az online oktatás mesterei: interjú Gyulavári Tamással

az_online_oktatas_mesterei_gyulavari_tamas_2.png

Az elkövetkezendő hetekben önálló cikksorozat keretében mutatjuk be, hogy mely oktatóinkat emelték képzeletbeli pajzsukra hallgatóink, kikről gondolják azt, hogy a járványidőszak idején az online oktatás igazi mestereivé váltak? Egy nemrégiben közzétett felhívásban példaképeket kerestünk, amelyre számos hallgatói ajánlás érkezett. A cikksorozatban ezen ajánlásokban szereplő oktatók szerepelnek majd egy-egy interjú erejéig, őszintén vallva oktatói elhivatottságukról, saját motivációikról, a járvány idején megtett útról és annak tanulságairól. Fogadjátok szeretettel Őket!

Mióta tanít a Pázmányon? A tapasztalatai alapján milyen képességekkel kell rendelkeznie egy XXI. századi oktatónak?

Pontosan tíz éve tanítok a Pázmányon. Szerintem a hallgatókat izgalmas kihívás lekötni, és csak akkor sikerülhet, ha valóban alkalmazkodunk az elvárásaikhoz: érdekesen, színesen, gyakorlati példákkal adjuk elő a bonyolult jogi kérdéseket. Előszeretettel használok például fényképeket a PP diákon, mert az mindenkinek felkelti a figyelmét. Összességében akkor lehetsz szerintem ma sikeres előadó, ha érdekes, szórakoztató vagy, de legalább törekszel erre. Na és igyekezz beleadni az egyéniségedet is.

A pandémia számos kihívást állított az egyetemi közeg elé. Egyik pillanatról a másikra kellett új felületeket megtanulni mind a tanároknak, mind a hallgatóknak. Hogyan lehet adaptálódni egy ilyen helyzethez?

Csapatmunkával, tudatosan kell alakítani az eseményeket, és ezt kiszámíthatóan érdemes tenni, jól kommunikálva a hallgatókkal. Az első sokkból felébredve hosszú beszélgetéseket folytattunk a tanszék hat oktatójával, és együtt határoztuk el a közös stratégiát. Rögtön elindítottuk például az Éjjel-nappal Munkajog zárt Facebook-csoportot, amelynek ma már 1000 feletti tagsága van. Nagy örömünkre ugyanis az előző évfolyam nagy része is tagunk maradt, követi, mit találtak már ki megint ezek a munkajogászok.

A Facebook-csoport azért nagy találat volt, mert szinte minden hallgatónk alapból aktív itt, és így mindenkit azonnal elérünk minden információval. Igyekszünk is élni ezzel a lehetőséggel, lehetőleg minél szórakoztatóbb formában, például videókkal, kidolgozott jogesetekkel, mémekkel, online kvízekkel.

A jogtudomány elsajátításának alapja a személyes jelenlét és tapasztalás. Miképp lehet átültetni az online térbe a jogrendszer összetettségét, fogalmait?

Egész másként kell dolgoznunk persze, mint élőben. De a korlátai ellenére az online tér rengeteg lehetőséget is ad, például: nézd meg a videónkat, szavazz az online kezed felemelésével, lásd a chatben a jogesetet, a Facebook-csoportban eléred a megoldókulcsot, a panaszodat küldd a munkajogvizsga@gmail.com e-mail címre. A vizualizáció sokat segít az oktatásban, és ez a személyes jelenlét esetén sokkal korlátozottabb.

Az online működést arra is felhasználtuk, hogy határozottan elmozduljunk a jogeset alapú oktatás és vizsgáztatás felé. Ez pozitív változás volt szerintünk, mert kiválóan használható, gyakorlati tudást ad. Mostani hallgatóink a munkajoggal legközelebb már a gyakorlatban találkoznak, ezek után viszont nem fognak megijedni egy jogi probléma megoldásától.

Milyen visszajelzések érkeztek a hallgatók felől? Ők hogyan élték meg ezt a közel másfél évet? Mennyire lehetett fenntartani a kommunikáció személyességét az órák során?

Online kérdőívekkel kérdeztük a Facebookon a hallgatók véleményét, javaslatait az oktatással és a vizsgáztatással kapcsolatosan, minden félév végén. A beérkező javaslatok nagy részét beépítettük később az oktatásba és a vizsgáztatásba is. A hallgatói vélemények két részre bonthatók: az oktatásunkkal kapcsolatban nagyon sok elégedett véleményt, dicséretet kaptunk, míg a kemény vizsgáztatásunkat természetesen nagyon sok kritika érte. Igyekeztünk az utóbbiakat komolyan venni, tanulni belőlük, és a hibákon változtatni.

Az első online félévben nagyon aktív volt még mindenki. Ez az aktivitás az online világ második évében folyamatosan csökkent, és a végére időnként passzivitásba kezdett átcsapni. Ideje már, hogy újra találkozzunk!

Mi volt a legnehezebb és/vagy legkönnyebb pontja az elmúlt időszaknak?

Nehéz volt megélni a hallgatói aktivitás lanyhulását, majd az apátiát az idei második félévben.

Mi motiválta a napi munkában? Illetve hogyan tudta a hallgatók motivációját fenntartani? Volt erre valami praktikája, rutinja?

Az egész munkajogász csapatban felszabadultak a kreatív energiák. Rengeteg ötletünk volt, és azok közül nagyon sokat meg is valósítottunk. Nekem futás közben jöttek leginkább az ötletek, aztán a többiek sokat szerettek, jó néhányat meg leszavaztak ezek közül. Így működik egy igazi csapat.

Halmos Szilvi például kitalálta aSpinning elnevezésű interaktív szemináriumot, amely hatalmas siker, és „sorozat” lett. Molnár Bence ötlete volt a két oktatós, úgynevezett Duplo szeminárium, ahol az oktatók is vitatkoznak, beszélgetnek egymással a jogesetekről. Ezek valóban újszerű oktatási formák voltak. Kártyás Gáborral nagyon élveztük a rövid videók készítését, amelybe bekapcsolódtak a gyerekeink és még a kutyám, Süti is. Ők is nagyon élvezték (Süti is). Szóval igyekeztünk örömmel, lelkesedéssel, kreatívan űzni és élvezni ezt az új műfajt.

Összességében hogyan látja ezt az elmúlt időszakot? Elsajátított valami újat a pályájáról, önmagáról vagy esetleg a hallgatókról?

Folyamatosan fejlődnünk kellett: főleg a számítástechnikában, de abban is, hogyan lehet online lekötni sok embert, hosszabb ideig. Ez persze rengeteg szervezést igényelt, napi 100 feletti az e-mail forgalmam.

Közben az egész évfolyamot beengedtem (online persze) a nappalimba, ez is új tapasztalat volt, ami talán közelebb hozta a pázmányos közösséget.

Van valami olyan kedves történet, amely jó emlék marad mind Önnek, mind a hallgatóknak?

Videót készítettem lányaimmal a munkáltatói kárfelelősségről az erdőben. Azt kellett válaszolniuk a kérdésemre („Milyen a munkáltató kárfelelőssége?”), hogy: „Objektív”. Na, ezt kábé hatodjára sikerült felvennünk, mindig nevetésbe fulladt a dolog. De az is felejthetetlen pillanat volt, amikor Kártyás Gábor bográcsban megfőzte az Mt.-t, hogy elkészítse a tökéletes jogesetmegoldást (sic). Az eredmény megnézhető a Facebook-csoportban.

Készítette: PPKE Kommunikáció/Hevér Kinga Szilvia
Fotó: Gyulavári Tamás

Pázmány Péter Katolikus Egyetem

süti beállítások módosítása