Az Információs Technológiai és Bionikai Kar több mint 10 éve kiemelt figyelmet fordít a középiskolai tanárokra és a középiskolai diákokra, amelynek rendkívül nagy szerepe van abban, hogy az egyetem sikeresen tölthesse be küldetését. A Kar célul tűzte ki a "tanítva-kutatva-fejlesztve" módszert, illetve életmódot.
A középiskolai tehetséggondozás támogatása szempontjából kiemelten fontos a középiskolai szaktanárok megszólítása és szakmai továbbképzése. A Karon oktatott szakok legfontosabb öt alapozó tantárgyához - matematika, fizika, kémia, biológia, informatika – szerveznek továbbképző konferenciákat, amelyek 2013-ban az akkori dékán, Nyékyné Gaizler Judit kezdeményezésére indultak el a Katolikus Pedagógiai Intézettel közös szervezésben.
„Egy pedagógusnak pedagógiai tudásra, egyfajta pszichológiai tudásra és természetesen szakmai tudásra van szüksége. Mindenképpen fontos a naprakészség, a friss adatok, információk követése, hiszen képben kell lennie és alkalmazkodnia kell az oktatási rendszerhez. Az ITK a szakmai tudásnak és a szakmai fejlődésnek a támogató környezetét kívánja biztosítani ezekkel a továbbképzésekkel” – mondja Vidáné Erdő Franciska egyetemi docens, a program szakmai felelőse.
A koronavírus helyzetre való tekintettel a 2020 őszi konferenciákat a 2021 tavaszi félévben rendezik meg online formában, amely rendkívül nagy népszerűségnek és érdeklődésnek örvend, minden eddiginél többen jelentkeztek. Több mint 230 intézményből 550 pedagógus részvételére számítanak a szervezők.
A továbbképző események az országban egyedülálló lehetőséget nyújtanak, hogy a pályakezdő pedagógusok, a pedagógushallgatók, a tapasztalt, akár nyugdíjas korú pedagógusok találkozzanak egymással, eszmét cseréljenek ezeken az alkalmakon. Így a sok év alatt felhalmozódott tudás ötvöződik az új ismeretekkel.
A továbbképzésről rendkívül pozitívak a visszajelzések. A résztvevők hiánypótlónak, szemléletformálónak, kifejezetten tartalmasnak, informatívnak tartják az előadásokat. A pedagógusok pedig szeretik, hogy egymással találkozhatnak és meg tudnak vitatni bizonyos témákat.
A szakmai ismereteken túl az ITK képzései, laboratóriumaiban folyó kutatások is bemutatásra kerülnek, idén videós formában. (Érzékelő Robotika Labor, Fehérjeszerkezeti és Proteomikai Laboratórium)
„2017-2020 között az ITK és az Info-Bionikai Egyesület EFOP-3.4.4. projektje keretén belül közel 180 millió forintból valósult meg számos program - Bionikai akadályverseny, CodeCamp, MakerSpaces foglalkozások, pályaorientációs előadások, nyári táborok, nyílt napok -, amelyeket a Kar munkatársai szerveztek, együttműködve az Animátor Közösséggel. A pályázatban hatvanhat rendezvény volt a kötelezően előirányzott, de ennek több mint kétszeresét sikerült megvalósítani, amellyel ötezer középiskolai diákot és tanárt értek el. A legsikeresebb programok mind a mai napig megrendezésre kerülnek” - mondja Oláh András egyetemi docens, projektfelelős.
A középiskolai diákoknak szóló programok célja a fiatalok érdeklődésének felkeltése a matematikai, természettudományos, műszaki, vagy informatikai (a továbbiakban MTMI) képzések iránt.
A középiskolák felé fordulás nem titkolt célja, hogy a Kart minél szélesebb körben megismerjék, minél több helyre eljusson a híre. Mindezen túl fel kívánja mutatni a modern tudományosság alapjait jelentő európai kultúra, valamint a keresztény üzenet időtálló értékeit. Magyarországon és nemzetközileg is új utakat jelent, illetve elébe megy egy sor igénynek.
Készítette: PPKE Kommunikáció/Kemény Mária
Fotó: PPKE ITK Vizuális Műhely