Pázmány Alumni: interjú Csák Dorottyával, a BTK egykori hallgatójával
"A tekintetet nem szabad levenni a labdáról"

csakdorottya.jpg

Csák Dorottya mindig tudatosan tervezte karrierjét, pontosan tudta, mit szeretne elérni és mit kell érte tennie. Ma már egy uniós szervnél, az Európai Innovációs és Technológiai Intézetnél social media managerként dolgozik. Az egyik szuperképessége a ’szintetizálás’. Kommunikáció szakon végzett a Pázmányon. Az egyetemtől szemléletmódot kapott, ami véleménye szerint a változó világban a legerősebb dolog.

Hogyan lehet eljutni egészen az Európai Parlamentig, majd egy Európai Bizottsághoz tartozó szervezethez?

A tudatos tervezésben hiszek. Fontos látni, hogy a mai világban ún. T-szintű tudásra van szükség- erős vertikális, szakmai tudás párosítva a horizontális, rálátást biztosító tudással.

Amikor az Európai Parlament (azon belül a Néppárt Képviselőcsoport) nemzetközi verseny-pályázatán indultam, a szakma legjobbját keresték, aki mind B2B, B2C mind Public Affairs tapasztalattal rendelkezett. Mindig tudatosan terveztem a karrieremet, tudtam, hogy a ’szintetizálás’ az egyik ’szuperképességem’ és egy horizontális profil kialakításához mind a három említett területtel foglalkoznom kell.  Fontos még az ’alagút mentalitás’, amikor az ember magasra szeretne ugrani. Ha teret engedtem volna mások véleményének, hogy milyen esélye van egy magánszektorból érkező, magyar szakembernek az EP-be bejutni és egy ilyen központi pozíciót megszerezni nem biztos, hogy sikerül. Hogy egy teniszes analógiával éljek: a tekintetet nem szabad levenni a labdáról (Eyes on the ball).

Mikor kezdte el érdekelni a kommunikáció, a kommunikációs szakma?

Egészen kis koromban, történeteket kitalálni és elmesélni - ez volt mindig a kedvenc tevékenységem. Minden kommunikáció tulajdonképpen történetmesélés.

Kommunikáció szakon végzett a Pázmányon. Emlékszik még, hogy miért a Pázmányra jelentkezett? Akkoriban mi motiválta leginkább?

A Pázmány kommunikációs képzését az ország legjobb kommunikációs képzésének tartottam és egy modern, konzervatív közegbe szerettem volna kerülni.

Milyennek látja a pázmányos éveket? Mi az, ami azonnal eszébe jut az egyetemmel kapcsolatosan?

Az egyetemi campus hangulata mindig megmarad. Remek diák-éveket töltöttünk ott.

Melyik tanárt, módszert, vagy órát, vagy egyetemen szerzett impulzust emelné ki, ami segített Önnek szakmailag?

Nagyon jó alapokat kaptunk. A megfelelő hozzáállás, valamint az újságírók és kommunikációs szakemberek felelőssége a társadalom felé, nagyon fontos téma ma is (a mesterséges intelligencia, adatkezelés, fake news, stb. témák nyomán), ezekhez remek iránytűt kaptunk.

Ujvári Hedvig tanárnő és a néhai Speidl Zoltán tanár úr órái meghatározóak voltak. Valamint, sosem sikerült, bejutni a ’Csend Művészete’ című szemináriumra, ez kissé hiányérzetet hagyott maga után.

Tanulmányaiból mit tudott leginkább hasznosítani? Az egyetemen szerzett ismeretanyag és a kiépült kapcsolatháló máig segítségére tud lenni a karrierjében?

Szemléletmódot kaptunk, ami a változó világban a legerősebb dolog. Ujvári tanárnő ösztönzött minket nemzetközi kitekintésekre, nemzetközi kutatásokra, a ’nagy kép’ felfedezésére. Itt utalnék megint a szintetizálásra, mint képességre, a gyorsan változó média világában az új trendeket egy jó szakembernek meg kell jósolni és implementálni, mielőtt mások teszik. Mindegy, hogy a formátum vagy a tartalom-összeállítás terén. 

És természetesen az olvasottság fontosságára. Minden reggelemet úgy kezdem, hogy elolvasom a brüsszeli politikai híreket (eredetiben), a magyar kommunikációs szakma híreit és meghallgatok egy német üzleti vagy politikai podcast-et.

A New York University-n milyen új tapasztalatokat szerzett? Mi a legkedvesebb emléke az ott töltött időből?

Az NYU-n belém kódolták a digitális média előtörésének a húzó erejét és egy erős üzleti, piaci szemléletmódot. Amikor hazatértem, elvégeztem egy iOS fejlesztői tanfolyamot, és azóta is képzem magam a technológia terén (is).

Szemináriumi munka során az InStyle magazin akkori divatszerkesztőjével (aki azóta a főszerkesztő) dolgoztunk direktben, az nagyon meghatározó volt.

Itt értettem meg talán először igazán az ’inkluzivitás’ és a ’diverzitás’ fogalmait. Mi magyarok nem mindig vagyunk elég nyitottak.

Hogyan indult pályája az egyetem elvégzését követően?

Nehezen kaptam meg az első állásomat, de mindig tudtam mit szeretnék elérni és mit kell érte tennem. A pályám során többször volt, hogy 3-4 hónapot vártam egy megfelelő állásra. Ezek és az általuk kapott lehetőségek aztán szerencsére mindig felülmúlták a képzeletem.

Jelenlegi munkahelye, az Európai Innovációs és Technológiai Intézet (EIT Digital) pontosan mivel foglalkozik? Önnek mi a feladata?

Az EIT Digital az európai digitális átalakítás motorja és megvalósítója. Az Európai Bizottsághoz tartozó szervezet startup-ok és scaleup-ok támogatásán, valamint a technológiai oktatáson keresztül az európai technológiai függetlenséget és előretörést segíti elő. Social media managerként páneurópai hatásköröm van és hozzám tartozik a Silicon Valley iroda is. Fő feladatom a közösségi média stratégia kialakítása és az egyes kampányok támogatása. Jelenleg 8 kampányunk fut, mindegyik több elemmel, több szintű kommunikációval.

Házon belül csináljuk a fizetős közösségi média kampányokat és a brandinget is, egy ilyen környezetben fel kell készülni arra, hogy az ember 3 ember munkáját végzi.

Social media managerként miből meríti a kreatív ötleteket? Milyen módon tud lépést tartani a szakma legújabb trendjeivel?

Egyszerre két telefonon és több perszónát megtestesítő profilokon követem a social media trendeket. Ha az ember megtanul az ’algoritmusokkal együtt dolgozni’ az már egy jó irány. A horizontális szemléletmód itt is fontos, sokszor inspirálódom a divat, a sportok, a technológia, a zene és a fotózás iparágakból. 

Milyen tervei vannak a jövőre nézve?

Idén még szeretnék elvégezni egy Adatvédelmi Biztos képzést és regisztrált DPO-vá válni, és befejezni a Python szoftverfejlesztő képzést, amit elkezdtem. Céljaim között szerepel egy, az EU-hoz köthető intézményeknél is nagyobb mátrix szervezet megismerése.

Mit üzenne, mit tanácsolna a jelenlegi pázmányos hallgatóknak?

Ne tölts egy munkahelyen 2 évnél többet.
Törekedj arra, hogy megtaláld a mentorod bármerre jársz.
Semmit se vegyél ’túl személyesnek’, ami egy munkahelyen történik.

Tanulmányok

PPKE BTK MA Kommunikáció újságírás és PR szakirány
NYU Publishing

Szakmai pálya

Vodafone, GE, WPP, Nanushka, Európai Parlament (Brüsszel), EIT Digital

Hobbi

Tenisz, jóga, síelés, magazinok gyűjtése, social media

Készítette: PPKE Kommunikáció/Kemény Mária
Fotó: Csák Dorottya

Pázmány Péter Katolikus Egyetem

süti beállítások módosítása